3M

3M werd in 1902 door vijf zakenmensen opgericht op de oevers van Lake Superior in Minnesota, en vestigde zich in 1902 in Two harbors in Minnesota als mijnbouw onderneming. Vanwege tegenvallende kwaliteit verhuisde Minnesota Mining and Manufacturing Company in 1905 naar het nabijgelegen Duluth, om zich te richten op de productie van schuurpapier producten.

Nadien volgden enkele sombere jaren ten gevolge van tegenvallende kwaliteit. Het bedrijf herstartte met het aantrekken van nieuwe investeerders en verhuisde in 1910 een paar honderd km.verderop ten zuiden van St. Paul in Minneapolis. Een vroege focus op onderzoek en ontwikkeling effende het pad voor verdere succesverhalen, en in 1916 betaalde het bedrijf effectief het eerste dividend van 6 dollarcent per aandeel uit.

• ‘s Werelds eerste waterbestendige schuurpapier, dat het vrijkomen van stofdeeltjes tijdens het schuren verminderde, werd aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkeld.

• In 1925 volgde een tweede mijlpaal toen de jonge laboratoriumassistent Richard Gurley Drew de afplaktape uitvond. Deze eerste van vele tapes van het merk Scotch® die nog zouden volgen, betekende een innovatieve stap naar diversificatie.

• In de volgende jaren resulteerde de technische vooruitgang in Scotch ® plakband voor dichtingskamer en ontdekte men al snel honderden praktische toepassingen.

• Begin jaren 40 richtte 3M zich op de productie van materialen voor het Amerikaanse leger. Dit resulteerde in nieuwe ontwikkelingen zoals Scotchlite™ reflecterende folie voor wegmarkering en verkeersborden, audio- en filamenttape en folie voor offsetdrukplaten.


• In 1950 introduceerde 3M het Thermo-Fax™ kopieerprocedé, Scotchgard™ textielbescherming, videotape, Scotch-Brite™ Schoonmaaksponsen en diverse nieuwe elektro-mechanische producten.


• Dry Silver-microfilm, producten voor fotografie, doorschrijfpapier en overheadprojectie systemen werden in de jaren zestig geïntroduceerd. Verder groeiden ook de activiteiten bijzonder snel  in de medische en tandheelkundige sectoren


• In de jaren zeventig en tachtig volgde de uitbreiding met de farmacie, radiologie, energiebeheersing en kantoorartikelen. 3M was vanaf toen in bijna elk land ter wereld actief.


• In de jaren negentig bereikte de omzet de mijlpaal van $15 miljard. 3M ging verder met het ontwikkelen van vernieuwende producten, waaronder geneesmiddelen met immuun-modulerende eigenschappen, folie om helderheid van elektronische displays te verbeteren en flexibele circuits voor inktjetprinters, mobiele telefoons en andere elektronische apparaten.


• 1990 introduceerde 3M de 3M™ Privacy Plus Filter (de eerste accessoire voor computerschermen die niet alleen weerspiegeling en straling tegenging, maar de gebruiker ook meer privacy bood); de allereerste inhalator zonder CFK´s voor astmapatiënten en de structured abrasives (ontstaan uit 3M´s microreplicatietechnologie).


• In 2004 bedroeg de omzet voor het eerst meer dan $20 miljard. Nieuwe producten hebben hieraan sterk bijgedragen. Innovaties als Post-it® Super Sticky Notes, Scotch® Transparent Duct tape, optische folie voor LCD-televisies en een nieuwe lijn van Scotch-Brite™ reinigingsproducten, waarmee de consument zelfs de zwaarste schoonmaakklussen aankan.